Saturday, April 28, 2018

Keluargaku [watashi no kazoku]

Konbanwa

Semua orang ada keluarga. Jadi, malam ni saya nak perkenalkan tentang keluarga. 

Ojiisan
Datuk

Obaasan
Nenek

Otousan
Ayah

Okaasan
Emak

Oniisan
Abang

Oneesan
Kakak

Otoutosan
Adik lelaki

Imoutosan
Adik perempuan

Yang menariknya, dalam bahasa Jepun, ada istilah untuk keluarga sendiri

Sofu
Datuk sendiri

Sobo
Nenek sendiri

Chichi
Ayah sendiri

Haha
Emak sendiri

Ani
Abang sendiri

Ane
Kakak sendiri

Otouto
Adik lelaki sendiri

Imouto
Adik perempuan sendiri

Contoh:
Chichi wa Shaharudin desu.
Ayah saya Shaharudin.

Amir san no otousan wa Ismail desu.
Ayah Amir ialah Ismail.

Lebih kurang macam tu lah yer.. 
Selamat mencuba!


No comments:

Post a Comment

Kenderaan

Saya pergi ke Jepun dengan kapal terbang. Watashi wa nihon e ikimasu. Saya pergi ke Jepun. Watashi wa hikouki de nihon e ikimasu. Saya per...